علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
شكل گيري الگوي جهاني «شهر ديني»، افق مطلوب توسعه شهري در «قم»
۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۸

استاد میرباقری در نشست شورای اسلامی شهر قم؛

در معماری روز، شهرهايي الگو و قبله در دنیا مي شوند كه بر محور پرستش «نفس و دنیا» بنا شده اند، شهر قم هم باید به قبله شهرسازي در دنيا تبديل شود تا توسعه هاي شهري بر مبناي اين انديشه رخ دهد. در واقع، افق نگاه در شهرسازی و توسعه قم، باید «شکل گیری الگوی شهری دینی» باشد.

 
نشست نقد و بررسی کارآمدی فلسفه اسلامی
۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۸

گزارش تصویری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، دومین نشست هم اندیشی با موضوع "کارآمدی فلسفه اسلامی" با حضور رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در مرکز تخصصی فلسفه اسلامی برگزار گردید.

 
اشکال اصلی تجدد، افول معنویت است/ رشد هنر یا در بستر توحید است یا الحاد
۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۴

سخنان استاد میرباقری در جشنواره مردمی فیلم عمار

هنرمند روشنفکری است که از جهان آینده در جامعه خودش متولد شده و آن تصویر مطلوب از جهان آینده حتما در اثر هنرمند حضور دارد. هنرمند درک از تکامل اجتماعی و آسیب شناسی نسبت به آن دارد و دیگران را به سمت مدینه فاضله رهنمون می کند. آن جامعه مطلوب یا جامعه توسعه یافته به معنای غربی است یا جامعه ولایت و ظهور ...

 
مدیریت تحول در علوم انسانی موضوع مناظره پیروزمند و زیباکلام
۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۰

در برنامه زاویه شبکه چهار سیما؛

هر پدیده اجتماعی از جمله تولید علم مدیریت پذیر با لحاظ اقتضائات است. اگر اقتضائات یک حرکت انسانی باشد و در آن اختیارات انسان و پیش بینی ناپذیر بودن رفتار او را لحاظ کنیم می‌توانیم از مدیریت تحول علم صحبت کنیم، پس این مدیریت ساختمان سازی نیست که آن را نظیر علم مهندسی بررسی کنیم

 
مدیریت شبکه ای در تولید علوم انسانی اسلامی
۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۸

مقاله معاون پژوهشی فرهنگستان علوم اسلامی

فقدان مکانیسم مناسب جهت همکاری بین سازمانی؛ فقدان یک الگوی جامع راهبردی؛ فقدان نظامی منسجم در موضوعات، مولفه ها و ابعاد مختلف علوم انسانی-اسلامی؛ عدم اجماع نظری؛ عدم ارتباط بین حوزه و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها از جمله مشکلات تولید علم دینی است.

 
هیچگاه میان حق و باطل صلحی برقرار نخواهد شد
۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۲

در برنامه «سمت خدا»

پیامبر اکرم(ص) محور اصلی و پرچم دار درگیری روز عاشورا هستند و این درگیری تمام نمی‌شود تا این‌که یک نفر از شیطان یا رسول خدا(ص) شکست خورده و به زیر پرچم دیگری بیاید چون هیچگاه میان حق و باطل صلحی برقرار نخواهد شد؛ عاقبت در دولت حضرت مهدی(ع) شیطان از رسول خدا شکست خورده و به زیر پرچم ایشان خواهد آمد.

 
رنسانس علم در کشورهای اسلامی + نمودارها
۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۱۳

روند تحقیقات در کشورهای اسلامی

هزینه‌های ناخالص تحقیقات و توسعه در ایران بین سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۰۱ از ۵۵/۰ درصد به ۶۷/۰ درصد افزایش یافته است. در خصوص تولیدات پژوهشی، ایران رشد چشمگیری را داشته است. این رشد بیان‌کننده‌ی رشد ۱۸ برابری ایران در بین اعضای سازمان کنفرانس اسلامی می‌باشد و میزان ارجاعات (سایتیشین) به مقالات ایران در مقایسه ...

 
آغاز به کار پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری
۲۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۳

همزمان با عاشورای حسینی

ا توجه به گستردگی مباحث استاد میرباقری و ضرورت انعکاس کامل و متمرکز آن در فضای مجازی از سوی دیگر، ایجاد یک پایگاه اطلاع رسانی برای ارائه مباحث استاد میرباقری و ضرورت ارائه مباحث استاد میرباقری در چارچوبه نظم منطقی خود و به صورت کامل و متناسب با نیاز مخاطب، لازم بود تا بتواند انتظاراتِ علاقه مندان به ...

 
تحول در روش و محتوا، لازمه پویایی نظام تبليغ
۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۵

گفتاری پیرامون بايسته‌هاي تبليغ دینی

در امر تبليغ بايد به تحول در روش تبليغ، محتوای تبليغ و خصوصيات مبلغين توجه شود تا نظام تبليغ، فعال­تر از گذشته به کار خود ادامه دهد.در تحول نظام تبليغ، محتواي ارائه شده به مخاطب، بايد حاوي معارف ناب اهل‌بيت (ع) بوده و معارف نقلي محور باشند.

 
خاستگاه پیوست فرهنگی، استقرار مبانی و ارزش های اسلامی در جامعه است
۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۲

حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی

یکی از ابزارهای مهم و تأثیرگذار در ایجاد تمدن اسلامی پیوست فرهنگی است. چون راهی است برای دستیابی به فضاهای آرمانی و ارزشی. پیوست فرهنگی که امروز به عنوان یک ابزار عملیاتی در اخیتار داریم، فرهنگی دینی را در بسترهای اجتماعی جاری می سازد. پیوست فرهنگی ابزاری است برای گسترش دین در صحنه عمل.

 
فلسفه تاریخ شیعه بر ولایت معصومین استوار است
۱۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۲

سومین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه

اصالت وجود یک اصلی است که در تمام مفاهیم دستگاه ملاصدرا جاری است در قرآن نیز همه محورها بر ولایت معصومین عنوان شده که فلسفه تاریخ شیعه نیز بدان استوار است. جامعه موعود لیبرال دموکراسی دارای حجاب ظلمت است و انسان خود را در حد دام و دهان می بیند ولی زمانی که حجاب برداشته شود، حقایق مشخص و عالم متحول می ...

 
درگیری حق و باطل به تحقق ولایت توحید در عالم می‌انجامد/ مختصات جامعه کفر و حق
۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۹

دومین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه

گرچه درگیری حق و باطل طولانی است ولی در پایان با غلبه جبهه انبیا و اولیا به پایان می‌رسد و آنچه تحقق می‌یابد جریان ولایت حق و توحید درعالم است./ جامعه ای نورانی و حق است که در آن حیات دمیده و سرشار از عدل است و لهو و لعب در آن نیست، به عکس آن جامعه کفر که بر تمدن مادی تکیه دارد و پر از لهو و لعب و تفاخر ...

 
تغییر در سبک زندگی و مهندسی ساختارهای اجتماعی زمینه تحقق تمدن اسلامی
۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۱

نخستین جلسه از جلسات روایت افق های فکری ایران معاصر

انقلاب اسلامی یک نقطه عطف تاریخی شد که مسیر گذشته را تغییر داد، برای اینکه این مسیر استمرار پیدا کند باید بدانیم تمدن اسلامی زمانی اتفاق می‌افتد که انسان در سبک زندگی و مهندسی ساختارهای اجتماعی تغییر ایجاد کند. این تغییر در سبک زندگی و ساختارهای اجتماعی احتیاج به تغییر برنامه‌ریزی موجود و تنظیم برنامه ...

 
ضرورت توسعه مفاهیم اسلامی و افشاگری نسبت به نظامات غربی
۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۸

تبیین مولفه های نظام سرمایه داری و عدالت اسلامی

باید عدالت در همه مسائل اجتماعی تحقق پیدا کند و تحقق عدالت در اجتماع به صیانت از آن وابسته است. مساله اصلی، نظام جائرانه سرمایه داری جهانی است که مانع تحقق عدالت است که ما باید دنبال یک مدل و توسعه مفاهیم اسلامی و افشاگری نسبت به نظام غربی باشیم.

 
تمدن الهی بر محور عبودیت و ولایت امام زمان(عج) است
۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۹

نخستین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه

دو تمدن در طول تاریخ وجود دارد، یکی تمدن‌های استکباری و دیگری تمدن‌هایی که بر مبنای ایمان و عبودیت‏ هستند، در پایان آنچه ظهور می ‏کند تمدن الهی بر محور عبودیت و ولایت امام زمان(عج) است، پس در پایان همین دنیا غلبه با عبودیت است و در کل خلقت هم حرکت عالم بر محور ولایت رسول اکرم(ص) و امیرمؤمنان و اهل بیت ...

 
عقل، ابزار امام خواهی، ولی یابی و هدایت طلبی است
۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۲

رئیس گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

افکار و عقاید فلسفی انسان را به معرفت الهی نمی رساند و در کنار نور امامت است که انسان به راه حقیقی رهنمود می شود. عقل ابزاری برای امام خواهی و امام یابی بوده لذا نباید لحظه ای ارتباط میان حجت باطنی و ظاهری قطع شود.

 
نسبت روش و معرفت از منظر فرهنگستان علوم اسلامی قم
۱۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۲

منطق، شریعت ذهن در گفتگو با استاد میرباقری؛

فاعلیت حاکم بر منطق است و فاعلیت فاعل بالاتر منطق را می سازد. وقتی سخن از حجیت می گوییم مقصودمان همین است. لذا اصلی ترین قید منطق تعبد است. بدون تعبد به حضرت حق فهم باطل می شود به این معنا که اراده ی باطل در آن وارد می شود. به عبارت دیگر معیار صحت فهم، پرستش در فهم است. روش به روش پرستش برمی گردد. آنچه ...

 
بحثی در باب شأن تمدن سازی حوزه
۲۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۳

حجت الاسلام مصطفی جمالی

اولین و مهم ترین رسالت حوزه های علمیه به عنوان اتاق فکر نظام اسلامی تبیین نظری وکارآمد چارچوب ها، اهداف و الگوهای ناظر به تحقق تمدن اسلامی است. تا بر اساس آن جریان دین در تمام عرصه ها و سطوح جاری گردد. سرپرستی، هدایت و تكامل تمدن اسلامی، می بایست در چهارچوب مبانی و اهداف دین صورت گیرد.

 
تاسیس فلسفه دینی؛ لازمه نظریه‌پردازی علمی در باب دین
۲۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۷

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم

اگر فلسفه دینی داشته باشیم كه بنیان آن بر اساس باورهای صحیح دینی شكل گرفته باشد، در آن صورت حتماً مبتنی بر باورها و منابع دینی، نسبت به خاستگاه دین و پیدایش دین و مسائلی از این دست می‌توانیم نظریه‌پردازی كنیم.

 
تمدن‌مدرن مهم‌‌ترین حجاب ظهور آیه غیب الهی
۱۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۹

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

عصر ظهور، عصر ظهور کلمه غیب در کل عالم است. امروزه تمدن مدرن مهم ترین حجاب ظهور است. محور مدرنیته، مستکبرین عالم هستند. آنها امروزه ائمه نار هستند. جریان تجدد ما را به دنیا معتاد کرده است. این خاصیت تمدن غرب است که نمی توان در آن منکر را از معروف مجزا کرد. تمدن غرب در حقیقت اتاق فرمانی است که کل جهان ...